Cukrzyca typu II – czy jest szansa na zapanowanie nad nią?

Naukowcy pracują pełną parą, aby zapanować nad najbardziej rozpowszechnioną, lecz niezwykle niebezpieczną chorobą XXI wieku. Według WHO liczba osób chorujących na cukrzycę w ciągu 35 lat wzrosła 2-KROTNIE!

 

„Codziennie tysiące ludzi na świecie dowiadują się, że na nią chorują, odczuwają skutki jej groźnych powikłań, w końcu przedwcześnie umierają.” (źródło 2)

 

Tempo rozwijania się epidemii jest zawrotne! Jak zatrzymać ten rozpędzony pociąg i odzyskać kontrolę nad swoim zdrowiem?

 

Główne przyczyny wystąpienia cukrzycy typu II:

– siedzący tryb życia

– nadwaga i otyłość

– zaburzenia rytmu dobowego (np. praca na różne zmiany)

– MODYFIKACJE/ ZABURZENIA FLORY JELITOWEJ (mikrobiomu jelitowego)

– ekspozycja na hormony matczyne lub narażenie na zanieczyszczenia w życiu płodowym

– zakażenie przez niektóre patogeny, np. Helicobater pylori ( może wywołać chorobę wrzodową żołądka)

– używki, np. palenie papierosów

 

Czy jest możliwe całkowite pozbycie się cukrzycy typu II?

 

Na chwilę obecną jest możliwe jedynie łagodzenie objawów, ale na pomoc idą nam naukowcy. Prowadzone są intensywne badania w tym temacie.

 

Zasady dietetyczne w procesie „okiełznania” cukrzycy są bardzo „sztywne”:

  • stałe pory posiłków
  • unikanie śmieciowego jedzenia
  • wypijanie odpowiedniej ilości płynów
  • kontrolowanie poziomu cukru we krwi, ale..

 

… Czy kaloryczność również powinna być restrykcyjnie obniżona?

 

Osoby z nadwagą i otyłością często decydują się na drastyczne obniżenie kaloryczności (np. dieta ok 1000 kcal) wierząc, że to pozwoli im szybko obniżyć masę ciała i unormować poziom glukozy we krwi. Niestety- nie tędy droga. Taki krok to szok dla organizmu, doprowadza do ogromnych zaburzeń, osłabia go i spowalnia metabolizm. W takich przypadkach efekt jo-jo staje się normą, a nie tego oczekujemy.

Niektóre badania naukowe również sugerują drastyczne obniżenie spożywanej energii, nawet do 600 kcal. Niskokaloryczny jadłospis można zastosować tylko i wyłącznie pod opieką doświadczonego dietetyka, który będzie monitorował stan zdrowia co kila tygodni.

 

Aby nie doprowadzić do skrajności i wycieńczenia organizmu, dieta powinna być właściwie zbilansowana, odżywcza, naturalna. Ważne, aby kaloryczność była dostosowana do:

  • wieku,
  • płci,
  • aktywności fizycznej,
  • rodzaju wykonywanej pracy

 

 

O co chodzi w tym metabolizmem?

 

Metabolizm to- najogólniej ujmując- zbiór wszystkich reakcji chemicznych zachodzących w naszym ciele 24 godziny na dobę. Odpowiada za wiele podstawowych funkcji, m.in.:

  • nasze serce nieustannie kurczy się
  • płuca sprężają się i rozprężają, aby dostarczyć nam tlen i usunąć CO2 (dwutlenek węgla)
  • do wszystkich komórek ciała pompowana jest krew
  • temperatura utrzymuje się na stałym poziomie 36,6 st.C
  • wątroba i nerki przetwarzają i usuwają zbędne metabolity
  • układ pokarmowy przepracowuje i wchłania pokarm
  • mózg wykonuje tysiące zadań- i w dzień i w nocy
  • mięśnie zużywają energię, aby kurczyć się i rozkurczać podczas każdego ruchu
  • tarczyca wydziela hormony, które odpowiadają za ciągłość mnóstwa reakcji chemicznych i w efekcie- za dobre samopoczucie

 

Aby go podkręcić, konieczne jest dostarczenie energii w postaci węglowodanów złożonych i wartościowych tłuszczów oraz składników odżywczych, niezbędnych do przeprowadzenia tych tysięcy reakcji chemicznych: witamin, składników mineralnych. Natomiast białka stanowią budulec dla nowopowstałych komórek, które nieustannie zastępują te zużyte i zniszczone. Aby to wszystko pięknie działało, potrzebny jest impuls w postaci ruchu, czyli aktywność fizyczna.

 

Regeneracja dla zmęczonej trzustki

 

Wiele osób uważa, że jak choroba zostanie raz zdiagnozowana, to będzie już tylko gorzej. To mit! Z moich doświadczeń wynika, że jeśli odciążymy pracę trzustki to jesteśmy w stanie odciążyć narząd i dać mu czas na regenerację. Wtedy funkcje trzustki wracają do normy, poziom cukru jest ustabilizowany, a my czujemy się zdrowsi i szczęśliwsi. Ale należy pamiętać, że jest to proces i bez pomocy dietetyka możemy nie dać sobie rady.

 

Co pomoże odciążyć trzustkę?

 

  • dieta bez alergenów, produktów nietolerowanych
  • lekkostrawne, lecz pożywne  posiłki o stałych porach
  • walka z zagrzybieniem organizmu
  • czasami- przyjmowanie enzymów trawiennych
  • terapie częstotliwościami (np. certyfikowany biorezonans, Sweeper, Healy)

 

A jak mają się to tego inne terapie?

A może zacząć od operacji bariatrycznej? Zmniejsza się żołądek, dzięki czemu po zabiegu nie ma uczucia głodu, zjada się jak wróbelek. Szybko pojawiają się pozytywne efekty w postaci zrzucenia kilogramów oraz…. normuje się poziom glukozy we krwi! Brzmi świetnie! Ale…

Pamiętaj, że nie sprawdza się tu powiedzenie: „Cel uświęca środki”. Operacja bariatryczna to poważna ingerencja chirurgiczna, niesie ze sobą ogromne ryzyko powikłań, trwałych zaburzeń metabolizmu, wyniszczenia organizmu.

Wraz z zabiegiem konieczna jest stała zmiana nawyków żywieniowych i zdrowotnych. W przeciwnym razie żołądek ponownie się rozciągnie, natomiast my doprowadzimy do powrotu kilogramów i pogłębienia problemów zdrowotnych sprzed operacji.

 

Po więcej informacji na temat leczenia cukrzycy zapraszam tutaj:

1) Świat Wiedzy, Wyd. specjalne Sekrety Medycyny, 1/2020  www.swiatwiedzy.pl

2) http://ippez.pl/wp-content/uploads/2019/03/Cukrzyca-20251.pdf

<a href="http://www.freepik.com">Designed by Freepik</a>